Bijna..... - Reisverslag uit Tilburg, Nederland van Marit Uijl - WaarBenJij.nu Bijna..... - Reisverslag uit Tilburg, Nederland van Marit Uijl - WaarBenJij.nu

Bijna.....

Door: Marit

Blijf op de hoogte en volg Marit

26 Juni 2012 | Nederland, Tilburg

Hoi!

Na 2 jaar lang dromen over een reis naar Vietnam gaat het dan toch eindelijk gebeuren. Vrijdagochtend vertrekken we op Schiphol en zullen we via een overstap in Frankfurt naar Hanoi vliegen waar we zaterdagochtend plaatselijke tijd ( 5 uur eerder) om 5.50u hopen aan te komen. We hebben er ontzettend veel zin in maar merken tegelijkertijd dat dit toch een wat minder toegankelijk land lijkt te zijn dan bijvoorbeeld Thailand.

Bij de voorbereidingen was al te merken dat het toch wel anders gaat worden dan onze eerdere reizen naar Azië. Dit begon al met het aanvragen van een visum. Vietnam is een communistisch land (wat volgens eigen zeggen) niet iedereen zomaar toelaat Waar we eerder gewend waren een “papiertje” in te vullen bij aankomst moesten we dit keer via de ambassade van Vietnam een visum regelen. Gelukkig zijn er in Nederland een aantal organisaties die dit voor je kunnen regelen dus hebben we dit als luie Hollanders uitbesteed. Een aantal weken geleden zijn we “officieel” goedgekeurd door de Vietnamese autoriteiten en mogen we Vietnam in! Nou ja, Vietnam in?? We mogen ons met de juiste visumpapieren, 2 pasfoto’s en zo’n beetje onze hele levensloop melden bij de immigratiedienst op het vliegveld waar zij ons dan hopelijk die felbegeerde stempel in ons paspoort zullen geven.

Verder bestonden en bestaan onze voorbereidingen vooral uit het lezen van veel blogs van reizigers en expats in Vietnam, natuurlijk de Lonely Planet en de Universele Reisgids voor Moeilijke Landen van Jelle Brandt Corstius. Dat laatste boek is trouwens voor iedereen een aanrader, zelfs als je valt onder de (zoals ze dat hier in Tilburg zeggen) buiten-de-ringbaan-is-voor-mij-al-buitenland-categorie! Voor de moeilijke landen reizigers zal dit boek een feest van herkenning zijn en voor de niet moeilijke landen reizigers een extra bevestiging waarom ze nooit naar moeilijke landen gaan! In de blogs en de boeken wordt met regelmaat wel gewaarschuwd voor zaken als taximaffia, obscure handeltjes en malafide politieagenten. Nou zijn we wel het een en ander gewend maar ons vermoeden bestaat dat dit in Vietnam net een tikkie erger is dan dat we dit in andere landen hebben meegemaakt. We zullen zien…..

Inmiddels hebben we een globale planning gemaakt van hoe we ongeveer willen gaan reizen. De reis zal lopen van noord Vietnam naar zuid Vietnam. Vrij logisch gezien ons vliegtuig aankomend in Hanoi (noorden) en op vrijdag 20 juli weer zal vertrekken vanuit Ho Chi Minh City oftewel Saigon (zuiden). Onderweg zullen we natuurlijk de bekende plaatsen als Halong Bay en Hoi An aandoen, beide trouwens UNESCO werelderfgoed. Plannen zijn er ook om een tijdje met een easyrider op pad te gaan. Dit zijn Vietnamese oorlogsveteranen die toeristen meenemen achter op hun motor en de binnenlanden in trekken. Klinkt onveilig zou je denken maar enige research vanuit onze kant toont aan dat veel mensen hier de mooiste ervaringen op doen van hun hele Vietnam verblijf en de tocht als zeer prettig en veilig hebben ervaren. Ons lijkt het een prachtige ervaring en een erg goed excuus om eens van de gebaande wegen af te wijken. Wat betreft onze slaapplaatsen….we zullen zien. De eerste 3 nachten in Hanoi zijn geboekt in een (denken en hopen we) redelijk oké hotel zonder bedbugs en kakkerlaken, al weet je dat in Azië nooit zeker. Na deze 3 dagen staat alles open en willen we ons laten leiden door verhalen van andere reizigers, tips uit de Lonely Planet maar vooral door waar we zelf zin in hebben! Dit is ons op de vorige reizen ook altijd goed bevallen dus we hebben er alle vertrouwen in dat dit nu ook weer gaat werken. In het ergste geval moeten we een nachtje op straat slapen ;)

Onze volgende blog zal ,als het goed is, uit Vietnam komen. We zullen proberen niet de standaard vakantie verhalen te vertellen maar het voor jullie ook een beetje leuk en interessant te houden. Heb je vragen, suggesties, klachten of andere belangrijke zaken die je met ons moet delen :)…..ze zijn altijd welkom bij de reacties (onderaan de pagina)! Voor deze keer nog een Brabantse groet, we zijn tenslotte nog steeds gewoon in Tilburg.

Houdoe!!!

• 26 Juni 2012 - 05:39

Marieke:

Hey Louis en Marit!

Visum is geen probleem! Wij hebben deze gewoon op t vliegveld gehaald! Je moet wel ff aangemeld zijn en dan komt t goed!

Groetjes!

• 27 Juni 2012 - 16:12

Martin:

Leuk geschreven zeg! Lekker vliegen jo, vrijdag. Bij eindexamen geschiedenis ging het over Vietnam en heb er destijds veel van opgestoken, omdat ik het interessant vond. Ik denk dat jullie mooie tijden gaan beleven.

Ik ga de blog volgen. Plaats je via facebook een update dingetje?

Groetjes,

Martin

• 28 Juni 2012 - 14:19

Marga Uijl:

Een spannende onerneming maar leuk dat jullie te volgen zijn.
    Handig om aan anderen te kunnen vertellen waar je dochter zit zonder steeds te moeten nadenken of ze nu van noord naar zuid reist en in welke stad ze aankomt of vertrekt.
    Hele fijne vakantie, we zijn erg benieuwd naar jullie verslagen!