Kinderen, keizers en vroeg opstaan... - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Marit Uijl - WaarBenJij.nu Kinderen, keizers en vroeg opstaan... - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Marit Uijl - WaarBenJij.nu

Kinderen, keizers en vroeg opstaan...

Door: Marit

Blijf op de hoogte en volg Marit

10 Juli 2012 | Vietnam, Hué

Hay,

Voor iedereen die zich al zorgen begon te maken over ons...we leven nog ;) Na onze terugkomst vanuit Halong Bay hebben we zoals vertelt de nachttrein naar Hue genomen. Ook dit werd weer een avontuur op zich.

Het eerste gedeelte van onze reis deelde we de coupe met 2 Vietnamese mannen die vrijwel gelijk in slaap vielen. Dat slapen lukte ons in eerste instantie ook wel redelijk maar werd al snel een soort van bizarre LSD-trip ;)Nou hebben we dat allebei nog nooit gebruikt dus of het echt zo'n ervaringen was kunnen we niet met 100% zekerheid zeggen maar raar was het wel.... Het schommelen van de trein, de warmte, het smalle en harde bedje zorgde bij ons allebei voor de meest bizarre dromen. Steeds weer even slapen, dromen en weer wakker worden en je afvragen waar je ook alweer bent. Tegen 7.00u 's ochtends verlieten de mannen de coupe en kwam er een gezin met 3 jonge meiden voor in de plaats. Groot feest....! Hoe gaaf is het om met 2 grote, witte mensen in de trein te zitten ?  Nou erg tof dus :) Marit heeft een potje zitten kaarten (ze weet nog steeds niet wat voor spel ze precies gespeeld heeft)en moest daarna met haar neus de Vietnamese boeken in. Inmiddels kan ze redelijk aardig tot 10 tellen, hallo en tot ziens zeggen en papa en mama roepen. natuurlijk moesten er ook de nodige foto's gemaakt worden en zijn er email adressen uitgewisseld om de foto's door te mailen. Moeder had van alles gekookt voor onderweg en wij mochten mee-eten, erg leuk en lekker. Na veel handjes geven en zwaaien verlieten wij in Hue de trein.

De dagen in Hue waren op zich niet zo heel spannend maar wel erg mooi. Hue heeft een soort van tweede verboden rijk gehad waar van begin 18e eeuw tot 1945 de keizers van Vietnam leefden. Helaas is door 2 oorlogen met de Fransen en Amerikanen veel verwoest en staan er nog maar een paar gebouwen. Deze zijn erg verwaarloosd maar gelukkig ziet de Vietnamese regering het belang steeds meer in van restauratie en is het inmiddels ook UNESCO wereld-erfgoed. We hebben de citadel, waarin de verboden stad ligt, verkend op een scooter. Inmiddels zijn we helemaal een met de Vietnamese verkeersregels en weet Louis zelfs op welke momenten hij de claxon moet gebruiken (lees: elke bocht,elke kruising snaps je iemand inhaalt :). Grappig was om de reactie van de Vietnamezen op ons te zien....2 witte mensen op een scooter zie je toch niet elke dag blijkbaar.

De dag hierna zijn we met een gids op pad geweest. De ochtend hebben we doorgebracht op een boot die over de parfume-river voer. We hebben een aantal pagodes bezocht maar om eerlijk te zijn was dat niet heel speciaal. In de middag hebben we een aantal tombes bezocht van de keizers. Dit was wel erg indrukwekkend. Zeker ook om de achtergrond van de verschillende keizers te horen. Zo was het hebben van 500 vrouwen niet meer dan normaal en waren het lang niet altijd van die schatjes. Een keizer bleek iets meer van de heren-liefde te zijn maand dat was op zich geen probleem zolang hij toch officieel getrouwd was met een vrouw.  De beste man hield er een wat lady GaGa-achtige look op na die veel is vastgelegd op foto's, hij was namelijk de ene laatste keizer van Vietnam er regeerde tot begin jaren 30'. Tussendoor hebben we ook nog even te horen gekregen dat Marit in de toekomst 6 kinderen gaat krijgen. Dit zijn we te weten gekomen door onze gids die namelijk hand kan lezen (zegt ie :). We hebben dan ook met hem afgesproken dat we nog een keertje terugkomen als we 6 kinderen hebben ;)

Inmiddels is het dinsdag en hebben we al 2 dagen met een easyrider achter de rug, hierover volgt later meer maar we hebben nog geen seconden spijt gehad hiervan. Op de planning staat nog Hoi An en Ho Chi Minh city/Saigon. Dat betekend dus dat we geen Sapa of Dalat gaan bezoeken (bergachtige gebieden) maar aangezien we ook op vakantie zijn en af en toe willen relaxen hebben we besloten het wat rustiger aan te doen. Om 6.30u opstaan is de afgelopen week geen uitzondering geweest en we hebben behoefte om eens een beetje uit te slapen. Daarom gaan we  in Hoi An dus heel veel kleren en schoenen laten maken en daarna lekker relaxen op het strand of aan het zwembad.

In ons volgende verslag meer over onze easyrider tocht....

Tám bit!

Louis & Marit