Decadentie.... - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Marit Uijl - WaarBenJij.nu Decadentie.... - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Marit Uijl - WaarBenJij.nu

Decadentie....

Door: Marit

Blijf op de hoogte en volg Marit

05 Juli 2012 | Vietnam, Hanoi

Bonjour,

Zoals in onze vorige blog beschreven stond zijn we naar Halong Bay geweest. Het kon natuurlijk niet anders dan dat dit ook weer een groot avontuur zou worden. Het werd wel echt een avontuur van ongekende luxe.

Op advies van Maud (collega van Marit en een eervolle vermelding waardig voor haar tips, thanx Maud!!) hebben we zowel het hotel in Hanoi als de Bhaya cruise in Halong Bay geboekt. Ook van andere Vietnam-Gangers hadden we gehoord dat een cruise door Halong Bay zeer de moeite waard was. Zo gezegd, zo gedaan. We zijn s'ochtends om 8.00u opgepikt door een busje en kwamen na 4u rijden aan in Halong Bay waar ons avontuur begon. Overigens deelde we dus bus met 3 Brabantse meiden uit omgeving Den Bosch. Zij hadden besloten eens goed hard de laatste roddels door te nemen van de afgelopen maanden, niet iets waar wij op zaten te wachten :(

Daar aangekomen kwamen we terecht in een soort haven-nieuwbouw project voor de happy-few van Vietnam. Bij vertrek in het hotel hadden we geen bewijs meegekregen dat we dan ook maar iets geboekt hadden van een cruise, maar volgens hen kwam dat allemaal goed. Zoals afgesproken ons netjes gemeld bij de Bhaya-cruise ,maar zoals al eerder deze vakantie stonden we voor de verandering weer eens niet op de lijst!!!Verschillende lijsten gecheckt maar wij waren nergens te vinden :( Na wat rond vragen bleek de Bhaya-cruise overboekt te zijn en moesten we noodgedwongen naar een andere boot. Hierop zei Louis nog gekscherend: als dit niet net zo luxe is dan dienen we een klacht in :) Afijn wij naar de andere boot....ontvangen en ingecheckt. Bij het inchecken werd ons gevraagd welke geurstokjes we op onze kamer wilde?? Oké, geurstokjes op onze kamer! Doe maar lemon?! Hierna werden we met een klein bootje naar de grote boot gebracht. Daar aangekomen bleken we op een mega-luxe boot te zijn terecht gekomen. Het betrof namelijk de Auco....(ff googlen om een impressie te krijgen). Dit is een nieuwe boot in Halong Bay en pretendeert de meeste luxe te zijn. En ja.....dat hebben we geweten ook!

Om even de situatie te schetsen, we begonnen met een 5-gangen lunch. Onze kamer/hut had een eigen balkon, badkamer met alles d'r op en d'r aan, overal verse bloemen en ga zo nog maar even door. Dit zorgde bij ons wel een beetje voor een ongemakkelijk gevoel want bij dit viel zelfs het meest luxe hotel in het niet. Ook het personeel stelde zich zeer onderdanig op, iets wat bij ons een beetje gene opriep gezien we beide hebben geleerd dat iedereen gelijk is aan elkaar. Na de lunch, waar we een andere NL-stel ontmoete die het zelfde overkomen was als ons, zijn we gaan kajakken onder begeleiding van een gids. Zeer indrukwekkend om tussen de gigantische rotsen te varen en grotten in te kajakken. Werkelijk prachtig om te zien! Hierna bestond te mogelijkheid om te zwemmen en gelukkig waren er weinig kwallen (komen erg veel voor in dit gebied). Het water is rond de 30 graden en helder dus simpel weg perfect om te zwemmen. Na het zwemmen stond er een thee-ceremonie op het programma. Hierin kregen we uitleg over de diverse soorten thee. Thee is in Vietnam 1 van de belangrijkste export producten en speelt een belangrijke rol in het leven van de Vietnamezen. Na de ruiken, proeven en drinken kregen we wederom weer een 5 gangen diner van het hoogste niveau.

De volgende dag starten we op Cat Ba Island, een eiland zo groot als New York. Hier konden we mountainbiken en een vleermuizengrot bezoeken. Ook dit alles weer onder begeleiding van onze gids, een Zwitser die deze cruise o.a. organiseerde. Deze Zwitser sprak Engels met een zeer Frans accent en vond zichzelf erg grappig. Het bezoek aan de vleermuizen grot was echte geweldig, ook omdat we hiervoor een half uur door de jungle moesten trekken om er te komen. Onderweg de meest grote spinnen ooit (groter dan een hand) gezien die we dan ook zorgvuldig moesten ontwijken. Na bezoek aan de grot terug gefietst naar de boot en wederom weer een 5-gangen lunch gehad. De middag bestond uit zwemmen en kajakken. Bij het zwemmen mochten we rechtstreeks van de boot afspringen (8 meter hoog) wat door Louis dan ook gedaan werd. Hierna even bijgekomen en wederom  een 5-gangen diner. Om even een beeld te schetsen van wat we daar zoal aten: foie-gras en here-ford biefstuk. Dat eerste zorgde bij ons Nederlanders voor wat discussie gezien dit niet het meest diervriendelijke gerecht is. Maar omdat de gans toch al dood was besloten we het toch maar op te eten. Toetjes als pannacota en mousse van Belgische chocolade sloten de maaltijd af. En bij het ontbijt was er echte NL-kaas (tot vreugde van Louis). 's avonds konden we ook nog een cooking-class volgen en leerde we echte Vietnamese spring-rolls maken.

De laatste ochtend bestond uit een bezoek aan de suprise-cave. We hadden via de vele reisprogramma's die de Nederlandse televisie rijk is al gezien dat dit een behoorlijk toeristische trekpleister was. Het was dan ook op en top Vietnamese kitsch. De grot was in allerlei kleuren verlicht en in elke stalactiet werd wel een dier of ander figuur gezien. Dit was dan ook het enige wat onze gids ons kon vertellen. Na deze tour hadden we nog een afscheidsbrunch en gingen we terug naar Hanoi. Daar aangekomen vroeg het personeel van het hotel hoe we het gehad hadden. Na ons verhaal gaven ook zij aan dat we 'Very Lucky' waren geweest. Volgens hen ging het echter niet zo zeer om een overboeking maar om een soort promotie. Gezien het schip nog niet zo lang voer wilde ze graag ook mond op mond reclame creëren en boekte ze zo nu en dan mensen om om met de Auco op pad te gaan. Zij vertelde ons ook dat deze cruise maar liefst $600,- p.p. kosten en dat hadden wij er echt niet voor betaald!

Op dit momenten zijn we terug in ons hotel en maken we ons op voor een reis naar Hue. Dit gaan we doen per nachttrein en we hopen morgen rond 11.00u daar aan te komen. Wat er na Hue op de planning staat hebben we nog niet helemaal duidelijk maar dat zal vast wel weer in orde komen. Voor nu....

Aurevoir, (als eerbetoon aan onze Zwitser ;)

Louis en Marit

• 05 Juli 2012 - 14:39

Joost:

Mooi geregeld, mogen ze vaker doen dat soort upgrades.
    Nu ook wel tegen iedereen roepen hoe goed die Auco is hè. ;)

• 05 Juli 2012 - 15:53

Martin:

Kaaskistje Louis? Portje er bij en gaan.
    Echt superleuk om te lezen. Succes in de nachttrein.

• 05 Juli 2012 - 17:16

Marga:

Helemaal niet meer aan inschrijven/lijsten doen, dan komt bij jullie veel beter uit! Klinkt goed en heerlijk....Pannacota en mouse..mmm lekkah!
    Genieten!!!

• 08 Juli 2012 - 10:33

Marian:

Helemaal te gek, wat een avontuur.
    willen jullie straks nog naar huis?
    142 apk: goedgekeurd!!!!!
    Flipje helemaal op z'n gemak.
    tot het volgende verslag. LEUK.

• 09 Juli 2012 - 07:22

Sylvia:

tot nu toe genoten van jullie verhalen, zag me al op die luxe boot....geniet nog van de rest !!!!