Roadtrip... - Reisverslag uit Wildwood, Verenigde Staten van Marit Uijl - WaarBenJij.nu Roadtrip... - Reisverslag uit Wildwood, Verenigde Staten van Marit Uijl - WaarBenJij.nu

Roadtrip...

Door: Marit

Blijf op de hoogte en volg Marit

07 Oktober 2013 | Verenigde Staten, Wildwood

Hi people,

Onze laatste dag in New York hebben we al fietsend doorgebracht. Gezien dit inmiddels een soort van traditie is geworden tijdens onze vakanties konden we hier natuurlijk ook niet onderuit ;) Via groupon hadden we een mooie deal voor een hele dag fietsen huren en dus zaten we rond 11.00u fris en fruitig op het fietsje om New York eens onveilig te gaan maken.

Er waren behoorlijk wat fietspaden te vinden in de stad dus in eerste instantie lijkt New York zich redelijk in te hebben gesteld op fietsers. Dit valt te verklaren uit het feit dat de huidige burgemeester ook erg graag fietst en dit dus als een van zijn speerpunten voor de stad heeft gemaakt. Daar is dan ook wel alles mee gezegd want de gemiddelde New Yorker fiets gewoon niet. Dat was voor ons dan ook goed te merken gezien bij elke zebra die moest worden overgestoken er niet gekeken werd naar fietsers en dit regelmatig tot een bijna aanrijding leidde. Los daarvan is fietsen in New York wel ontzettend leuk. Je komt op plaatsen waar je te voet niet komt omdat ze te ver weg liggen en vanuit de taxi ze niet meekrijgt omdat je je zit te irriteren aan het feit dat je weer eens vast staat. Zo is bijv. Greenwich een prachtige, redelijk groene wijk midden in Manhattan. Bijzonder omdat zo te zien.

Onze fietstocht bracht ons eerst naar central park waar we als missie hadden het imagine monument van John Lennon te bezoeken en te genieten van het park. Het park is echt prachtig, zeker met de invallende herfst en met wederom mooi weer echt een place to be. Het imagine monument viel een beetje tegen, was een stukje kleiner dat gedacht. Opvallend was dat mensen het behandelde als of het een soort van heiligheid was en er zeer voorzichtig mee omgingen. Gezien Marit alles overheeft voor een mooie foto ;) kon zij het niet laten om een roos die dwars over het monument lag even recht te leggen. Dit blijkbaar tot zeer grote dank van andere mensen want de thanks-en kwamen van alle kanten.

Hierna weer heel Manhattan doorkruist om de Brooklyn-bridge te overwinnen op ons stalen ros. Wat is dat een prachtige brug! Alleen het geluid wat het houten pad maakt waar je de brug mee oversteekt is een en al karakter. Het uitzicht was prachtig en de fietstocht terug naar Battery-park, waar we onze fietsen moesten terugbrengen, was zeker ook om over naar huis te schrijven (wat we nu dus ook doen :).

De volgende dag hadden we, voordat we zouden verder reizen naar Philadelphia, nog een bezoek aan het MoMa gepland staan. Helaas bleken onze koffers te groot om in het museum in de garderobe te mogen staan moest er iemand achterblijven. De keus was al snel gemaakt en we besloten dat Louis het museum in zou gaan. Marit heeft zich 2u lang vermaakt bij de plaatselijke Starbucks terwijl Louis is vergaapte aan schilderijen van Andy Wharhol, van Gogh en vele andere. Volgens Louis was het echt een absolute aanrader en iets dat we zeker de volgende keer (mocht die er nog eens komen) samen zullen bezoeken.

Hierna weer de Greyhound bus naar Philadelphia gepakt waar we de nacht doorbrachten bij Ken en Eric. Gelijk bij het uitstappen voelden we een totaal andere sfeer dan in New York, een stuk meer relaxed. Na een leuke kennismaking met Ken en hond Luca zijn we de stad in gegaan. Doordat we in in een prachtige loft midden in het oude centrum van Philly zitten waren alle bezienswaardigheden dichtbij. Natuurlijk moesten we ook de beroemde Philly-cheesesteak proberen. Dit is een broodje met steak en hierover gesmolten kaas. We waren dit in Boston en New York al vaak tegengekomen maar wilde hiermee wachten tot we echt in Philly waren. Tjonge...dat was nog eens een tegenvaller. Misschien hebben we teveel tijd gehad dit de afgelopen week op te hemelen maar het smaakte echt nergens naar. Dat we terwijl we dit zaten op te eten, getuigen waren van het feit dat een ambulance de brandweer in moest schakelen om een vrouw die van een trapje was gevallen en waarschijnlijk haar been had gebroken op te takelen omdat ze richting de 150kg ging, maakte het wel een sensationele maaltijd.

De volgende ochtend zijn we Philly gaan verkennen. Helaas werden we ook hier weer geconfronteerd met de shutdown. Alle bezienswaardigheden waar Philly bekend om staat, zoals the indepence hall en the liberty Bell, waren gesloten. Gelukkig hadden we nog wat tips gekregen van een bandje wat Louis in huis heeft gehad over de magic garden. Dit is een kunstwerk waar jaren aangewerkt is en wat het beste beschreven kan worden als een gemozaiekt doolhof. Hierna gelukkig eindelijk een restaurant getroffen waar een normaal, gezond broodje konden nuttigen want de uitdaging van gezond eten wordt met de dag groter. Na de lunch hebben we afscheid genomen van Eric en Ken en zijn we onze huurauto gaan halen. Dit verliep gelukkig allemaal vrij vlekkeloos en hadden we geen opdringerige baliemedewerker.

We mochten onze auto niet zelf kiezen en kregen een sleutel van een ford mee. We hadden een jeep grand cherokee gehuurd of zoiets vergelijkbaars. Aangekomen op de parkeerplaats zijn we opzoek gegaan naar onze auto die we in eerste instantie niet konden vinden. Uiteindelijk bleken we de komende 4 dagen de trotse bestuurders van een Ford Flex te zijn....man, wat een bak! Veel te groot voor ons maar wel ontzettend vet. Omdat deze auto in NL niet verkrijgbaar is maakt dat het wel extra speciaal. Voor de geïnteresseerde, Google maar eens ff op Ford Flex, model 2014 dan krijg je een beetje een idee.

In deze wagen zijn we richting Amish county gegaan. De reis leidde naar een plaatsje wat Ephrata heten, voor de bijbelkenners onder ons zeker een bekende naam :) Er zijn daar trouwens veel plaatsen die een bijbelse naam hebben, zo ligt Bethlehem er slecht een paar km. vandaan. Opvallend is wel dat ook Salem in de buurt ligt....dat zou je toch niet verwachten in deze omgeving. Bij aankomst zijn we opzoek gegaan naar een motel. Dit bleek nogal een missie te gaan worden want vanwege een bepaalde race dat weekend zat zo'n beetje alles vol. Na een uurtje zoeken en vragen vonden we alsnog een schattig motelletje, zoals je ze ziet in Amerikaanse Films. Gezien er ook nog gegeten moest worden zijn we opzoek gegaan naar een restaurant. We kregen de tip om in de supermarkt in de buurt te gaan eten, zij maakte veel gerechten zelf en dit zou redelijk gezond zijn. Bij aankomst bleek het restaurant in de supermarkt al gesloten. We hadden echter nog wat dingetjes nodig waaronder wat biertjes dus besloten we even wat boodschappen te gaan doen. Het enige wat we even vergeten waren is bet feit dat je in de staat Pennsylvania niet zomaar bier kunt krijgen. Hiervoor moet je naar een speciale store, dit was geen probleem tot we er achter kwamen dat je dan wel gelijk 24 flesjes of blikjes moest kopen. Een beetje teveel.... De eigenaar bod dan ook meerdere malen excuses aan dat er hier volgens hem stomme regels waren. Hij bod echter wel een alternatief door te vertellen dat er een Italiaans restaurant was wat wel six-packs verkocht. De keuze om te eten was dus snel gemaakt, een "Italiaanse" hamburger en als toetje een six-pack bier voor Louis. Dit natuurlijk keurig verpakt in een papieren zak want zelfs zichtbaar over straat gaan met bier is in deze staat strafbaar.

De volgende ochtend zijn we na te hebben geskypt met de ouders van Marit door het Amish gebied gereden. We hadden de tip gekregen om zoveel mogelijk van de hoofdroute af te wijken gezien dit enorm toeristisch is. Dat was niets teveel gezegd want letterlijk busladingen vol mensen komen af op deze groepering. En eerlijk is eerlijk, het voelde vooral voor Marit een beetje als aapjes kijken, maar bijzonder en fascinerend is het zeker. Toen we de gebaande toeristische route hadden verlaten werd het helemaal bijzonder. Prachtige boerderijen waar de Amish-was buiten hing, koetsje met paarden inhalen, meisjes op een step in traditionele kleding, een vader en zoon aan het werk op het land...het voelde alsof we 100 jaar terug de tijd ingingen. Het enige verschil was wel dat we dit alles vanuit onze Ford Flex gaade sloegen....dat dan weer wel.

Na een lunch in een echte, oude diner (geweldig!!!) zijn we richting Wildwood gereden. Dit is een een stadje onder Jersey shore (die van die MTV-serie) en hebben we daar wederom onze intrek genomen in een schattig motel. Het voelt hier dan ook echt alsof we in de 50's zijn beland, omdat er een race plaats vindt met o.a. auto's uit die jaren. Echt heel bijzonder en zeer filmisch!!
We blijven hier tot maandag zodat we ook een dagje kunnen relaxen, wat kunnen uitslapen, zonnen, zwemmem in de oceaan en in het aanwezige zwembad met nep palmbomen. plastic fantastic!! Maandag brengen we onze auto terug en gaan we richting Washington.

Cheers!

Louis & Marit

• 07 Oktober 2013 - 10:20

Tom:

Imagine..fietsen in Amerka ....en eten en Amerikanen gaat nooit goedkomen. Bedankt voor de sfeer beschrijvingen. Het is alsof ik naar een 60-ties film aan het kijken ben.

LET OP:jullie gaan di nog iets bijzonders meemaken .Een nieuw $100 dollar biljet wordt uitgegegeven