Shutdown... - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Marit Uijl - WaarBenJij.nu Shutdown... - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Marit Uijl - WaarBenJij.nu

Shutdown...

Door: Marit

Blijf op de hoogte en volg Marit

03 Oktober 2013 | Verenigde Staten, New York

Hey there,

Afgelopen zondag hebben we een bezoek gebracht aan de vintage-markt in Boston. We moesten hier natuurlijk wel met een goed gevulde maag naar toe dus was de eerste stop die bij de foodtrucks. Dit zijn omgebouwde, kleine vrachtwagens die allerlei soorten eten en drinken verkopen. Een erg leuke en ook gezellige ervaring die door het zonnetje nog eens extra fijn werd.

Hierna was het tijd om te gaan shoppen. Marit heeft hier dan ook haar allereerste vintage aankoop gedaan (zo zie je maar...een klein beetje ruimte overhouden in je koffer komt altijd van pas :) in de vorm van een erg tof jasje. De sfeer op deze markt was erg relaxed en was zeker een aanrader. Gezien dit ook de laatste dag met Perry en Valentina was hebben we al snel een leuk restaurant/pub opgezocht om nog eens goed bij te praten. De volgende keer wordt waarschijnlijk pas over een jaar of nog verder.

Maandag zijn we op tijd vertrokken met de Greyhound bus naar New York. De rit duurde zo'n vier uur en was erg aangenaam. Omdat ook hier de herfst is begonnen konden we genieten van een herfstkleuren langs de route die werd gereden. Bij aankomst in New York kregen we al gelijk een gratis sightseeing van de buschauffeur, het busstation lag namelijk midden in Manhattan en dus zagen we highlights als central park, fifth avenue en times square al aan ons voorbij trekken. De reis verliep soepel en ook ons eerste ritje met de NY-metro verliep vrijwel vlekkeloos. Zoals in een eerder blog al benoemd hebben we gebruik gemaakt van Airbnb. Omdat we in Boston bij Perry en Valentina sliepen was dit onze eerste echte kennismaking. We slapen deze dagen in Brooklyn bij Evelyn. Marit had hier van tevoren al erg leuk mailcontact mee gehad en was hierdoor een beeld van haar gaan vormen. Bij aankomst bij haar huis werd de deur open gedaan door een geweldig vrolijke en vriendelijk Evelyn, ze zag echter wel heel anders en zeg maar gerust ook wat zwaarder uit dan op haar foto's. Neemt niet weg dat we gelijk haar hele huis en halve levensverhaal te horen kregen en dat alles op een volume waar zelfs een slechthorende z'n gehoorapparaten een standje lager voor zou zetten. Na onze kennismaking met Evelyn zijn we vrijwel gelijk weer met de metro, die slecht een paar blokken van ons "huis" ligt, naar times square gegaan. Zoals echte toeristen betaamd zijn we eerste bij daglicht foto's gaan maken om later nog terug te keren voor foto's in het donker.

Natuurlijk kon ook een bezoek aan de Apple-store niet ontbreken. Gezien het behoorlijk prijsverschil met NL bestaat er een serieuze mogelijkheid dat wij Apple weer wat rijker gaan maken, we zullen dan alleen nog eens ff moeten bedenken hoe we de invoerrechten gaan ontduiken. Wat ons beide wel gelijk opviel was dat New York wel minder overweldigend overkwam dan we van tevoren hadden gedacht. Begrijp ons niet verkeerd...de stad is bijzonder maar wij hadden beiden niet het WOW-gevoel. Aan de andere kant toen we wat later op de avond weer terugkwamen op times-square liet ons dat niet helemaal koud.

De volgende dag bestond uit een bezoek aan het zuidelijkste puntje van Manhattan. Helaas bleek bij het wakker worden dat er toch sprake was van een shutdown, de eerste sinds zeventien jaar. Bij een shutdown kan het schuldenplafond van de U.S. Niet worden verhoogd doordat de republikeinen het niet eens worden met de democraten of andersom. Gevolg: alle overheidsgebouwen gaan "op slot" wat voor ons als toerist betekend dat we dus niet naar overheidsmusea kunnen gaan. Dit was erg jammer want precies vandaag stond een bezoek aan Ellis Island en het vrijheidsbeeld op het programma. Gezien dit nu letterlijk op slot zit ging dat "feestje" niet door. De amerikanen vertellen ons trouwens dat we juist trots moeten zijn om nu in hun land te zijn, we maken iets heel bijzonders mee en hebben wat te vertellen bij thuiskomst. Oke, het is idd een mooi verhaal maar zeker vandaag gaat het ons mogelijk toch wel wat beperken. Wij geloven niet dat de gemiddelde Amerikaan echt iets positiefs uit de shutdown kan halen met ruim 800.000 mensen die met onbetaald verlof worden gestuurd. En daarbij....als zelfs twee partijen er hier al niet uit kunnen komen??!

Om toch maar het risico te nemen zijn we wel downtown gegaan en begonnen bij het 9/11 memorial. Na een grondige check van onze spullen konden we de memorial op. Hiervan is nu een park gemaakt waar op de plaatsen waar de torens stonden op ware grote een oneindige waterval is die verdwijnt in het "niets". Erg mooi uitgevoerd op deze manier want dat moet gezegd worden; de Amerikanen hebben oog voor drama en theater. Aan de randen van de beide oneindige watervallen staan alle namen van de omgekomen personen.

Na dit toch wel indrukwekkende bezoek zijn we op de gok naar Battery park gelopen. Dit hebben we wel met een omweg gedaan want nu we zo dicht bij het poel des verderfs (aldus Louis) waren moesten we 'm toch ook ff "live" zien: Wallstreet. Het gebouw is prachtig en dat vonden meer mensen met ons want het was behoorlijk druk. Na deze omweg kwamen we dus uit in batterypark. Hier stond heel netjes een mw. ons te melden dat zowel liberty Island als Ellis Island gesloten waren vanwege de shutdown. Oud nieuws voor ons maar ergens hoopte we toch stiekem in ieder geval één van de twee eilanden te kunnen bezoeken. Het enige alternatief wat geboden werd was een rondvaart langs alle bezienswaardigheden op de Hudson rivier. Omdat we dan in iedere geval nog het gevoel hadden dichtbij te zijn geweest besloten we dit toch maar te doen. Deze rondvaart was gelukkig zeer de moeite waard en leverde veel mooie plaatjes en uitzichten op. Dat we zowel voor het wegvaren als bij de terugkomst nog eens gewezen werden op alle gevaren die deze boottocht ons mogelijk zou kunnen opleveren, inclusief het op de boot van de trap vallen, maakte het helemaal perfect ;) Dat was trouwens niet de eerste keer dat we zo overdreven, zelfs bijna op het extreme af, werden gewaarschuwd voor zaken heel misschien wel zouden kunnen gebeuren of in het allerergsteergste geval mis zouden kunnen gaan...welkom in angstcultuur Amerika!

De avond hebben we op een hele bijzondere manier doorgebracht in een prachtig en sfeervol Italiaans restaurant midden in Brooklyn. Die bijzondere manier was namelijk dat Louis Marit ten huwelijk heeft gevraagd en ze JA! heeft gezegd. Dat bij dit aanzoek ook nog eens een prachtige zelf ontworpen ring hoorden maakte het helemaal perfect. Kortom: onze laatste dagen in New York (en de rest van de vakantie) gaan we als verloofd stel doorbrengen, klinkt zo lekker degelijk :)

Love,

Louis & Marit

• 03 Oktober 2013 - 08:17

Marieke:

WOW, Wat gaaf! Gefeliciteerd! Jullue reis kan nu zeker niet meer stuk :)! Have fun! Grtjs, marieke

• 03 Oktober 2013 - 08:29

Marco:

Gefeliciteerd allebei!!!!! Wat een mooie reis!

• 03 Oktober 2013 - 09:41

Tom:

Mooi verhaal maar wat een dramatiek op het einde....k Had het ff zwaar ;-) maar natuurlijk van harte gefeliciteerd met deze stap

Tom

• 03 Oktober 2013 - 11:44

Piet En Mieke:

proficiat met jullie verloving en geniet nog lekker deze week groetjes

• 03 Oktober 2013 - 13:11

Monique:

Wow! Die had ik niet aan zien komen! Super gaaf! Gefeliciteerd, super gelegenheid! Geniet ervan! Dikke x Mo

• 05 Oktober 2013 - 11:43

Sylvia:

net jullie verslagen allemaal gelezen, erg leuk !!!!
    GENIET nog lekker!!!

• 06 Oktober 2013 - 14:44

Maria:

Wat romantisch !
    Gefeliciteerd en geniet lekker van elkaar en de vakantie.