KL...verrassender dan gedacht! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Marit Uijl - WaarBenJij.nu KL...verrassender dan gedacht! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Marit Uijl - WaarBenJij.nu

KL...verrassender dan gedacht!

Door: Marit

Blijf op de hoogte en volg Marit

30 September 2014 | Maleisië, Kuala Lumpur

Hi!

Inmiddels zijn we 3 dagen in Maleisië. En eerlijk is eerlijk...we moesten even wennen. Waar we in andere Aziatische landen vrijwel direct werden ondergedompeld in positieve chaos, etensgeuren en de warmte verliep dat in Kuala Lumpur (KL) anders. Het is hier veel te netjes voor een Aziatisch land ;) Alles is goed geregeld en ziet er netjes uit, geen oude barrels op de weg of scooters volgestapeld met van allerlei koopwaar, weinig geclaxoneer. Maleisië, het Duitsland onder de Aziatische landen?

Maar om niet direct te vervallen in de Nederlandse klaagcultuur, we hebben het hier prima hoor :) De reis verliep prima, al dachten we tijdens de vlucht soms nog wel eens aan de ramp met de MH17. Het blijft toch een heftig iets wat daar boven de Oekraïne gebeurde. In Maleisië zelf gingen we moeiteloos door de douane en hebben na een paar minuten onze koffers. Daarna zorgde pinnen even voor wat problemen omdat lang niet alle pinautomaten onze Nederlandse bankpassen accepteren. Na de juiste hebben gevonden konden we vrijwel direct in de "intercity" stappen die ons in een half uurtje naar het centrum van KL bracht.

Bij aankomst op onze airbnb-locatie werden we ontvangen door onze host Amos, een Chinese Maleisiër die woont in een prachtig appartement in het zakelijke district van KL. Na deze ontmoeting zijn we, om te voorkomen dat we in de jetlag-modus, schoten opzoek gegaan naar wat te eten. Gezien we vlak naast een enorm winkelcentrum zitten zijn we daar de plaatselijke Koreaan maar onveilig gaan maken en hebben we erg goed gegeten. Hierna besloten we dat het was toegestaan om toe te geven aan onze jetlag en was ons bed snel gevonden.

Zondag stond in het teken van het verkennen van KL. Om onszelf van onze meest toeristische kant te laten zien besloten we de hop-on-hop-off-bus te pakken. Super handig, in 3u kregen we heel KL te zien en wanneer we iets interessant vonden konden we, zoals het begrip al aangeeft, de bus uit. In de praktijk resulteerde dit dat we eigenlijk alleen echt de bus zijn uitgegaan bij de petronas-towers en in china town. De petronas-towers zijn door ons alleen van buiten bekeken gezien we beide niet perse naar boven wilden. Bovendien worden er per dag maar 1200 kaarten uitgegeven en moet er vroeg in de ochtend bij zijn om erop te kunnen. Wij stonden er rond 13.00u en waren logischerwijs dus ook al veel te laat om nog een ticket te bemachtigen.

Hierna hebben we china-town onveilig gemaakt. En hier vonden we dan eindelijk dat Aziatische gevoel waar we naar opzoek waren. Eetstalletjes, nep-producten, roepende mensen en vooral de geuren lieten het vakantie-gevoel helemaal goed loskomen. Na de aanschaf van 2 nep ray-bans, ploften we neer op 2 plastic stoeltjes en hebben we het biertje en de cola goed laten smaken. Na een fijne middag chinatown zijn we weer richting het winkelcentrum gegaan om wat te eten. Tevens beschikt onze host (samen met de rest van de appartementen) over een prachtig en enorm zwembad dus dat hebben ook nog even uitgeprobeerd.

Afgelopen maandag leek in eerste instantie te starten als een lichtelijk fiasco. Het online boeken van bustickets lukte steeds niet dus zagen we geen andere oplossing om ons naar het busstation zelf te begeven om ze daar hoogstpersoonlijk aan te schaffen. Voordat we daar waren duurde het echter nog wel ff voordat we hadden uitgevogeld hoe het ov hier werkt. Je hebt hier namelijk de keuze uit de trein, bovengrondse metro, monorail, een de KLIA (een soort intercity). Gelukkig zijn Maleisiërs een vriendelijk en behulpzaam volk dus na even vragen werd het snel duidelijk dat het de trein zou worden. Aangekomen op het busstation hebben we een willekeurige busmaatschappij uitgekozen en daar onze kaartjes naar Malakka gekocht. Na het bezoek hadden we bedacht dat het wel leuk was om weer richting china-town te gaan en we dachten (met nadruk op we dachten :) dat dit ook met de trein kon. Na wat overstappen bleken we uit te zijn gekomen in een soort suburb van KL en duurde het een half uur voordat er een trein terugging richting het centrum. Ondertussen werd de lucht als maar donkerder en kon er elk moment een fikse bui losbarsten.

Na wat uitzoekwerk hadden we uitgevonden dat de monorail de beste optie was dus richting dat station dan maar. Na een kort ritje stonden we vrij snel in china-town en terwijl we onze eerste stappen op de (gelukkig) overdekte markt zette barste de bui los. Dit gaat echt met grof geweld waarbij je het gevoel hebt dat de bliksem soms recht naast je inslaat. Na wat te hebben gegeten en gedronken en te hebben genoten van 4 hevig in het chinees pratende oude mannen die daar de bij behorende gebaren bij maakte en de reacties van de eigenaren van het eettentje toen 3 britse mannen de plaatselijk zwerver uitnodigde om hun overgebleven eten op te eten werd het tijd om nog wat vervoerskwesties op te lossen. Dit lukte met behulp van een travel-agency wel redelijk maar we zaten nog steeds met een aantal bustickets in onze maag die echt alleen online konden worden geregeld.

Bij "thuis"komst dit toch maar weer online geprobeerd. Dat de wifi in het appartement lichtelijk ruk is draagt hier overigens ook niet aan bij. 2u later was het dan eindelijk gelukt. Op dat moment kwam onze host terug uit zijn werk en vroeg of we zin hadden om met hem en zijn bijna-lover uit Spanje mee te gaan eten in een echt Maleis-restaurant. Natuurlijk wilde wij dat :) Nadat we een pintje met elkaar hadden gedronken pikte we zijn lover op van zijn werk met de auto van onze host die....je raad het nooit ;) in een gloedje nieuwe volvo 40 reed. Louis dus helemaal in z'n element! Hierna hebben echt een super toffe avond met elkaar gehad, heerlijk gegeten en goede gesprekken met elkaar gevoerd. Nieuwsgierigheid is moeilijk te bedwingen en dus gevraagd hoe het is om gay te zijn in KL. Volgens Amos is dat geen probleem ook al spelen verschillende soorten ( extreme) religie een grote rol in Maleisie. Geaardheid en de verschillende soorten religie kunnen hier zonder problemen naast elkaar leven. Het is geen probleem en volgens Amos kun je met alle facetten aan één tafel zitten eten en dat komt dan ook geregeld voor. Je kunt echter in het openbaar geen uiting geven aan je liefde voor elkaar want dat word bestempeld als " indecent behaviour" maar goed dat geld dus ook voor de heteros.

Het was ons al opgevallen dat er in KL weinig te zien is aan oude huisjes/ architectuur. Dit had volgens meneer de spanjaard te maken met het feit dat alle moet wijken voor hoogbouw en shoppingmalls, geld gaat hier voor op alles. Er zijn vele bouwputten te zien en word continue gewerkt aan de infrastructuur. Blijkbaar word de olie, het rubber en andere grondstoffen in de laatste 20 jaar pas echt geexplateerd, hierom is er sprake van economische groei. Kortom er werd in korte tijd veel besproken, zelfs de 80 jarige oorlog kwam nog even aan bod. Haha! Anyway, to go short, it was an evening with good company & good food!

Vandaag (dinsdag) zijn we op weg naar Malakka waar we 2 volle dagen zullen zijn. Benieuwd naar dit plaatsje waar ook wat Nederlandse historie ligt zijn we zeker en dat het eten daar ook nog eens helemaal geweldig zou moeten zijn maakt ons des te nieuwsgieriger. Ps. Onderweg een bord gezien met daarop " We pray for MH 17 & for gaza"

Tot snel!

Louis & Marit